Om föreningen

logga

Verksamhet
Våra allmänna konstföreningar står för en betydande del av kommunens konstutbud. Nytänkande och framåtsträvande inom konst är konstbildningens A och O. Denna omständighet har vi tagit ad notam i Tjustbygdens Konstförening. Våra verksamhetsplaner innehåller därför såväl utställningar som seminarier, workshop och konstresor.

Vi samarbetar framför allt med Gamleby Folkhögskola vid våra föreläsningar, då vi även inbjuder skolans elever att kostnadsfritt delta. Vi kommer även att erbjuda elever från samtliga högstadie- och gymnasieskolor i kommunen att kostnadsfritt (exkl. resekostnader) delta.

Föreningen har idag närmare 550 enskilda medlemmar i alla åldrar samt ett 90-tal förenings-/ företagsmedlemmar och är idag en av de 10 största allmänna konstföreningarna i landet av totalt 329 föreningar.

Stipendier
Varje år utses 2 elever från åk. 8 eller 9 vid Östra Ringsskolan i Gamleby till stipendiater. Stipendiet skall utdelas till elev/elever som visat god kunskap,
kreativitet och gjort goda framsteg under sin högstadieutbildning i bild-, trä- eller textilkonst. Årets stipendiater erbjuds sedan möjlighet att ställa ut ett eller flera verk tillsammans med etablerade konstnärer under Höstsalongen.

Utställningar och aktiviteter
• C:a 12 utställningar där två eller flera konstnärer inbjuds.
• Höstsalong där tre – fyra lokala konstnärer från Tjustbygden inbjuds att ställa ut sina  verk samt inbjuda var sin kollega med verksamhet utanför kommunen.
• Seminarier och/eller workshop om konst och konsthantverk med professionella föredragshållare.
• Konstresor
• Konstfilm
• Utlottning av vinster i ett lotteri i december månad varje år.

Våra sponsorer

Se under rubriken ”Våra Sponsorer”

_______________