Tjustbygdens Konstförening 67 år

_________________________________________logga

Förhistoria
För mer än sjuttio år sedan fanns i Gamleby några personer med ett brinnande konst- och kulturintresse: Karl-Erik Månsson, Runo Petersson, Karl-Axel Greén och Bertil Larsson. I samarbete med Riksförbundet för Bildande Konst sändes två gånger om året stora lådor med konst, måleri, teckningar och grafik till Gamleby. Utställningslokal var hotellets festvåning och allt skedde på privat initiativ. 1955 stod den nya scenen i Gamleby Folkpark färdig. På byggnadens ena sida uppfördes det som skulle förvandlas till en liten konsthall, den enda i sitt slag bland landets alla folkparker. Här visades spanska och ryska barnteckningar, japanska färgträsnitt (något som då var exklusivt men som idag är mycket populärt och efterfrågat), svenska skämtteckningar, FIB-illustratörer och polsk bokkonst, men framför allt svensk grafik.

Konstföreningen bildas
Hösten 1956 samlas Karl-Erik Månsson, Bertil Larsson och P.O. Hainer, som lovat axla ordförandeposten i den nya föreningen, hos Sture och Ann-Marie Wikström, som nyligen flyttat till orten, för att utforma stadgar och namnge den nya föreningen. Så bildas i november 1956 Tjustbygdens Konstförening. Enligt föreningens stadgar har man till uppgift att verka för ett ökat konstintresse i bygden. För detta ändamål vill föreningen särskilt ”föranstalta offentliga utställningar och inköpa och bland föreningens medlemmar årligen utlotta eller på annat sätt sprida värdefulla konstverk”.